Wokenomics – debatt om identitetspolitikk og wokeismens økonomi

TOR 27. OKTOBER 2022 KL 22.00
FESTSALEN, GAFFEL & KARAFFEL

Deltakere:

– Mikkel Thorup, dansk idéhistoriker, aktuell med boken “Kampen om identitetspolitikken”
– Erling Holmøy, økonom og forsker i SSB
– Marie Storli, leder i Rethinking Economics Norge
– Jon Hustad, journalist i Dag og Tid

Programleder: Harald Eia, sosiolog, humorist og programleder

Wokenomics-debatten byr på stor takhøyde og et utvidet tankerom rundt et tema som mange mener mye og ufordøyd om. Debatten vil forsøke å bevege seg bakenfor den tradisjonelle mediedrevne debatten om identitetspolitikk, og forsøksvis anlegge et økonomisk perspektiv på temaet. Vi oppfordrer uansett til både å tenke høyt og samtidig være åpen for motforestillinger. Det hele blir rodd i land under kyndig ledelse av KÅKÅ|nomics-venn og programleder og sosiolog Harald Eia.

Hva er egentlig woke, hvor kommer fenomenet fra og hvordan skal vi som tenkende, undrende medmennesker, samfunn og bedrifter manøvrere oss over wokeismens opprørte hav? Og hva betyr den såkalte wokeismen for økonomien? Vi inviterer til opplysning og undring om et av samtidens store diskusjonstema!

Bidrar woke og identitetspolitikk til at marginale grupper får for mye oppmerksomhet, og dermed kanskje for mye ressurser og penger?

I den tidvis stormfulle debatten om identitetspolitikk må også dette spørsmålet løftes fram. Fordi verden – og dermed forretningslivet – i stigende blir grad woke. Hvordan tenker og jobber næringslivet om woke og dens mange koder?

Verdens største selskaper har nærmest tatt over et tradisjonelt sett venstreorientert språk og bidratt til inflasjon i begreper som mangfold, likhet, antirasisme og bærekraft. Et slagord blant de største virksomhetene i verden er «Doing well by doing good». Hvis man vil være i front og lykkes, også økonomisk, må man lære seg og forstå wokeismens koder.

Forrige
Forrige

NRK P2 Livesending, fredag

Neste
Neste

Konsert: Ola Kvaløy