Mange så for seg at strømmetjenestene skulle fungere demokratiserende og frigjørende. Nå kunne hver enkelt velge musikk etter egen smak, uavhengig av de store plateselskapene og distribusjonsledd. Slik gikk det ikke.
Musikkindustrien er blitt enda mer ensidig og dominert av få aktører - det såkalte strømmeparadokset. Vi inviterer til en samtale om hvordan noen få mekanismer i strømmetjenenestene former hva som kommer gjennom, hvordan vi lytter - og hvordan strømming har transformert hele musikkindustrien.
I panelet:
Sigrid Røyseng er professor ved Norges musikkhøgskole og professor II ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI. Hun har skrevet flere artikler og er medforfatter på flere bøker, bl.a. Musikerne, bransjen og samfunnet (2022).
Arnt Maasø er førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon, UiO. Maasø skrev sammen med Spilker "The Streaming Paradox: Untangling the Hybrid Gatekeeping Mechanisms of Music Streaming”, som fikk pris for den beste vitenskapelige artikkelen publisert i 2021-2022 av Norsk medieforskerlag.
Helle Stensbak er forfatter, tidligere sjeføkonom i Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund og tidligere musiker.
Ordstyrer:
Leif Tore Lindø, journalist i Stavanger Aftenblad