De siste årene har renteøkninger, inflasjon og høye strømpriser gått hardt ut over privatøkonomien til mange. I vår kom en SIFO-rapport som viser at nesten en av fem nordmenn oppgir at de sliter betydelig med økonomien, antallet har nesten tredoblet seg fra juni 2021 til mars 2023. Matfattigdom har blitt et begrep og matstasjoner opplever økt pågang. Matsentralen Norge opplever 30 prosent økning i småbarnsfamilier og enslige forsørgere som tar kontakt. De snakker om at de nå møter en ny gruppe mennesker, personer med fast inntekt, enten fulltid eller deltid.
Hva er politikernes og matvarekjedenes rolle i dette? Franske myndigheter ba næringslivet bidra for å dempe prisstigningen, og supermarkedkjeden Carrefour frøs prisene på 100 hverdagsprodukter for å hjelpe på situasjonen. I hvor stor grad gjør man dette i Norge? Greedflation (griskflasjon) kalles det når bedrifter øker prisene mer enn nødvendig under dekke av inflasjon. Og begrepet krympflasjon har dukket opp - at man selger mindre mengde mat i pakkene for samme pris. Er det en fare for at slike ting kan skje?
Vi spør: Hvordan bli kvitt matfattigdommen?
I panelet:
Per Christian Rålm, daglig leder i Matsentralen Norge
Marie Storli, samfunnsøkonom og skribent tilknyttet Rethinking Economics
Eirik Faret Sakariassen, SV-politiker i Stavanger bystyre, leder i utvalg for oppvekst og utdanning
Jorge Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet
Ordstyrer:
Helle Stensbak, samfunnsøkonom og forfatter