Iblant finnes det ikke noe fungerende marked for det vi ønsker oss, og da går vi glipp av kommersielle krefters evne til å skape innovasjon. Dette gjelder spesielt varer og tjenester med stor sosial verdi, for eksempel innen klima, miljø, helse og pandemiberedskap.
Kan vi likevel skape eller forme markeder slik at de gir oss det vi ønsker?
Hvert år kjøper offentlig sektor varer og tjenester for over 750 milliarder kroner. Det gir i teorien et enormt potensial til å forme markedet og drive frem innovasjon. Likevel har Riksrevisjonen så sent som i 2022 påpekt at innkjøpsmakten ikke utnyttes godt nok – den gang for grønne offentlige anskaffelser.
Nye typer anskaffelser, utviklingskontrakter, kjøpsgarantier og andre instrumenter, deriblant Advanced market commitments (AMC), kan hjelpe oss få mer innovasjon. Det har vært brukt til å utvikle vaksiner, ny klimateknologi og i Norge er de blant annet brukt til å utvikle elektriske ferger.
Velkommen til en diskusjon om "market shaping", eller markedsforming på norsk.
Innledning ved Eirik Mofoss, daglig leder i Langsikt
Deltakere:
Gorm Kipperberg, professor i samfunnsøkonomi, Universitetet i Stavanger
Eirik Mofoss, daglig leder i Langsikt
Hilde Singsaas, direktør i Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ)
Øystein Olsen, tidl. sentralbanksjef, samfunnsøkonom i Civita