Økonomer bidrar en god del i å utforme norsk barnehage-, skole- og utdanningspolitikk. Da Kunnskapsdepartementet satte ned et ekspertutvalg som i vår leverte rapporten «Et jevnere utdanningsløp» om betydningen av barnehage, skole og SFO for sosial utjevning og sosial mobilitet, var 2 av 7 medlemmer samfunnsøkonomer, og det ble reist kritikk over at man også foreslo rent pedagogiske tiltak som mer systematisk veiledet lek i barnehagen.
Hva kan - og bør - egentlig økonomene bidra med i pedagogikken? Er det et fruktbart møte mellom ulike fag når regneglade økonomer møter pedagoger og barnehagelærere? Eller er det en kollisjon mellom ulike menneske- og verdisyn? Er dette et symptom på at den britisk-amerikanske, mer kvantitative tilnærmingen til pedagogikk får større innflytelse på bekostning av den nordiske og kontinentale «dannelsesmodellen»?
I panelet:
Mari Rege er professor i samfunnsøkonomi ved Universitetet i Stavanger. Hun forsker blant annet på utdanningsøkonomi og har ledet og bidratt i flere forskningsprosjekter og utvalg knyttet til undervisning og pedagogikk.
Charlotte Lunde er lege, journalist og spesialist i barne- og ungdomspsykiatri. Hun har vært programleder for NRK barne-tv og har i samarbeid med Rådet for Psykisk Helse laget «Pustepause», en app for å håndtere stress og angst. I 2022 ga hun ut boka «Lek og læring i et nevroperspektiv: Hvordan gode intensjoner kan ødelegge barns lærelyst» sammen med nevrobiolog Per Brodal.
Ingunn Folgerø er lektor i nordisk med hovedfag fra UIB. Hun har bred erfaring fra utdanningsfeltet som lærer, lektor og rektor både i grunnskolen og på videregående skole. I dag jobber hun som kommunalsjef for oppvekst og kultur i Sola kommune.
Programleder:
David Sviland, arrangementsansvarlig på Universitetsbiblioteket i Stavanger, tidligere debattjournalist for Vårt Land